Paardengedrag | Het belang van geheugen bij klassieke conditionering
661
post-template-default,single,single-post,postid-661,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.7,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Het belang van geheugen bij klassieke conditionering

21 feb Het belang van geheugen bij klassieke conditionering

Memory processes in classical conditioning (E. Bouton et al, 2004): Een belangrijk onderscheid dat steeds gemaakt moet worden is het verschil tussen leren en uitvoeren. De uiteindelijke bedoeling is om het geleerde te laten uitvoeren, en hier speelt het geheugen een belangrijke rol.  Bv uitdoven betekent niet dat het paard het “ge-onleerd” heeft, maar het gedrag gewoon niet meer vertoont. En dit kan van verschillende factoren afhangen (conflicterende associaties afhankelijk van de omgeving/context). Klassieke conditionering is daarom veel complexer dan de meesten denken. Het linken van een ongeconditioneerde stimulus aan een neutrale stimulus (wat dan een geconditioneerde stimulus wordt), hangt van veel factoren af, waarbij zeker het korte termijn-geheugen en andere prikkels een belangrijke rol spelen.